Nawoord

Nawoord

Donderdag 22-10-2015

ondanks dat we al weer 4 dagen verder zijn, wil ik toch nog een nawoordje schrijven. Wat vond ik er nou van? Hoe gaat het nu? Wat heb ik geleerd en hoe ga ik nu verder?

Achteraf gezien vond ik het best moeilijk, maar toch ook weer niet. In fase 1 en 3 waren gewoon 6 eetmomenten op een dag, dus tijd voor honger en/of trek was er eigenlijk niet. En ook de sapjes en powergoodies waren goed vullend, dus ook dat was het probleem niet. Het enige wat ik echt heel lastig vond, was ‘nee’ zeggen tegen al die lekkere dingen die voorbij kwamen! Dat was moeilijk!
En de dingen die je wel mocht eten, waren lekker hoor. De meeste dingen daarvan eet ik normaal ook en vind ik ook echt lekker, dus ook daar had ik geen enkele moeite mee 🙂

En dan die klysma’s…..hahahaha. ‘Je gaat toch niet voor je lol een slang in je hol douwen’. Ik hoor het nog zoveel mensen zeggen. Ik zag er, om eerlijk te zijn, ook best een beetje tegen op. Doet dat geen pijn? Nee, dat deed het niet! En als je zag wat er allemaal uit kwam, en jij als doel had je lichaam reinigen, dan hoort dit er gewoon bij. En het deed geen pijn, dus dan is het niet erg om het de volgende dag weer te doen.

De meningen over Detox zijn nogal verdeeld. Ik vind/denk dat je niet mag oordelen voordat je het zelf een keer gedaan hebt. En ik ben van mening dat ieder mens dit een keer in zijn leven zou moeten doen! Waarom verzorg je wel je buitenkant en niet je binnenkant?
Er wordt aangeraden om dit ieder jaar te doen. Nou….zover wil ik dan weer niet gaan 😉 Dat ga ik denk ik ook niet doen, maar misschien over een jaar of 2 á 3 doe ik het nog wel een keer. Het kost toch wel een heleboel tijd en geld en dat vind ik het dan weer niet waard. Ondanks dat je eigen lichaam natuurlijk heel veel tijd en geld waard is!
Als je het geld en de tijd wel hebt, zou ik dat zeker wel doen. Wel denk ik dat het makkelijker (of beter) is als je twee weken weg bent. In een kuuroord of vakantiehuisje of iets dergelijks. Dan heb je écht de tijd voor jezelf. Kan je ook iedere dag gaan sporten of andere dingen doen om meer tot jezelf te komen.
Ik heb dit gedaan tijdens hele drukke dagen (Het is bij mij altijd druk dus het komt nooit goed uit), maar dan moet je wel een gezin hebben die achter je staat en je helpt, want anders kom je echt in tijdnood.

Hoe het nu gaat? Goed, maar dat gevoel waar mensen het over hadden? Dat gevoel van ‘wow, wat voel ik me geweldig’. Dat gevoel heb ik niet gehad hoor. Ja tuurlijk voel ik me goed (ook omdat ik het maar gewoon gedaan en volgehouden heb), maar ik voelde me hiervoor ook goed! Dus daar merk ik eigenlijk geen verschil in. Ja, ik voel me iets dunner. En ik kan me voorstellen dat mensen die graag willen afvallen zich daardoor beter voelen. Maar zoals jullie weten, was dat niet mijn doel. Vanmorgen gaf de weegschaal overigens 54 kg aan, dus langzamerhand komt het wel weer goed met mijn gewicht. Ik hoop dat het rond de 55 kg blijft hangen 😉
Nu zijn we gisteren dan ook even lekker naar de MacDonalds geweest als afsluiting van een gezellig dagje Walibi. En dan eet ik natuurlijk gewoon mee. En ik vind dat iedereen dat zou moeten doen, ook mensen die aan ‘de lijn’ doen! Zoals ik in mijn voorwoord al zei; ik geloof niet in lijnen. Pas je levensstijl aan! Ik heb de hele dag ‘normaal’ gegeten. Had zelfs bananenbrood mee genomen als lunch. Dus zo af en toe mag je jezelf best eens belonen met wat lekkers 🙂

Ik heb wel wat dingen geleerd van het Detoxen. Ik weet inmiddels dat ik heel veel dingen eet uit gewoonte. En omdat ik het gewoon lekker vind. Niet omdat mijn lichaam er behoefte aan heeft of omdat ik honger heb. Neem het voorbeeld van de liga evergreen. Die at ik dus echt iedere dag en heb nu twee en een halve week géén liga gegeten! Terwijl ze gewoon voor mijn neus in de kast lagen! Zo zijn er dus wel meer dingen….
Ook heb ik geleerd om mijn eten wat meer te waarderen. En als ik het zelf maak/voorbereid, kan er meer van genieten. Ook móet ik er meer van gaan genieten en rustiger eten.
Ik heb besloten om (niet iedere dag) wat vaker de dag te beginnen met een glas warm water met citroensap. Ook ga ik meer water drinken. Ik nam altijd een fles (750ml) siroop mee naar mijn werk, maar dat wordt nu dus water. Eigenlijk wil ik tot het avondeten alleen maar water en/of kruidenthee gaan drinken. Tot nu toe lukt dat aardig.
Ik wil nog maar 1x per dag een koek als tussendoortje (voorheen nam ik bij alle drie de tussendoortjes een koek) en ook dat gaat tot nu toe prima. In de ochtend neem ik een koek. De ene dag is dat een liga evergreen, de andere dag is dat een liga Sandwich en de derde dag is dat een liga breakfast.
In de middag neem ik een stuk fruit of iets van komkommer, wortel of kokos als tussendoortje.
In de avond neem ik nog een stukje komkommer of een bakje yoghurt als tussendoortje.
Ook let ik nu op mijn fruit. Niet meer dan 2 stuks per dag! Dus als er al 2 stuks in mijn smoothie zitten, eet ik geen fruit meer als tussendoortje. Als ik heel de dag nog geen fruit heb gehad, dan neem ik lekker een glas verse jus d’orange als tussendoortje, mmmmmmm 🙂

Iets wat ik ook iedereen wil aanraden is om een eetschema te maken. Dat doen wij eigenlijk al een tijdje (een jaar of misschien wel 2 jaar). Dat klinkt heel suf, maar het werkt! Waarvoor dan? Nou, als eerste voor de kinderen. De meeste kinderen hebben regelmaat en structuur nodig. Bij ons heeft vooral de oudste (Joeri) daar veel baat bij (in alles wat we doen). Weten waar hij aan toe is, kan hem helpen met zijn gedrag.
Maar hoe vaak Marvin en ik vroeger wel geen gedoe hadden over het eten, pfff. Wat zullen we gaan eten? Oh dat heb ik niet in huis. Dat heb ik wel in huis, maar daar heb ik geen trek in! Oh en dan moet ik nu nog gaan koken, kunnen we niet ff wat makkelijks eten?
Ook deed ik altijd maar 1x per week boodschappen. En ik kon regelmatig wat weggooien omdat het niet meer goed was of dat het gewoon niet gegeten werd. Of ik kwam juist tekort.
Dat is allemaal verleden tijd! Ik weet nu precies wat ik moet kopen voor de hele week. Gooi dus niks meer weg! En heb ook niet tekort!
Ook stellen wij elkaar nooit meer de vraag wat we zullen eten vanavond. Want als we op staan, kunnen we lezen wat op het lijstje staat wat in de keuken hangt. Dus kan je jezelf er de hele dag op instellen dat we dat vanavond gaan eten. En met het maken van dat lijstje zorg ik er voor dat er variatie in het eten zit. Sterker nog, ik heb voor mezelf en voor de kids ook zo’n lijstje voor het ontbijt en de lunch.

Nou, dat was het dan….mijn laatste Blog!
Bedankt dat jullie mee gelezen hebben en bedankt voor jullie reacties!

Liefs, Tes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *